måndag 23 mars 2009

Nu är det klippt!


Så blev det att klippa ner den gardin som jag vävt på sedan i december. Jag tänkte spara till jag studerat klart, men var för nyfiken på att prova vävstolen som jag köpte av en herre som hette Karl Lax och som ville bli av med den, då han skulle flytta hem till Finland efter att ha blivit änkeman. Och vilken vävstol, det är vad man kan kalla vävstolarnas konung. Inte särskilt ny, men underbar. Min Öxabäck nr 513 är helt i björk och väger så mycket att den inte flyttas särskilt lätt. Nu vill jag bara dra på något nytt i den. Garnet finns här och vävstugan ca 200 meter härifrån där det finns en varpa jag kan använda. Kanske blir det varpning i morgonkväll.

That was to cut down the curtain that I oven on since December. I was going to save I studied well, but was curious to try the loom that I bought by a gentleman named Charles Salmon and who wanted to get rid of it, then he would move back to Finland after being widower. And what looms, it's what you might call the king of looms. Not particularly new, but wonderful. My Öxabäck No 513 is fully in birch and weighs so much that it does not move very easily. I just wanted to draw something new in it. The yarn is here, and vävstugan about 200 meters away where there is a WARP I can use. Maybe it will be done tomorrow night.

1 kommentar:

  1. Örjan Hedberg i Kramfors.17 augusti 2014 kl. 21:17

    Du vet inte vad det blev av Karl Lax sedan? Jag läste lite data på Resurscentrum i Kramfors samtidigt som han omkring 2002/2003 kanske. Han var bosatt i Lugnvik på andra sidan älven. Några tyskar köpte huset sedan. En mycket trevlig äldre man. Väldigt kunnig inom området textil.

    SvaraRadera