onsdag 2 december 2009

Nu har Henning anlänt!


Det känns som julafton nu när jag och maken hämtat Henning som är en speciell bandvävstol som tillverkades av Brunne snickeri i Kramfors på 1980-talet. Konstruktören var en klurig man som hette Henning och därigenom gett vävstolen ett namn. Den är välgjord och jag kan bara imponeras av konstruktörens uppfinningsrikedom. Vävstolen har 2 skaft för tuskaft och min har 6 mönsterskaft. Det finns plats för 12 mönsterskaft och jag tror jag ska försöka få tag i fler.
Min hypotes är att man drar på en grundvarp till tuskaften. Sedan kan man ha en varp för mönsterskaften och som hängs fritt i loden utanför, vilket innebär att jag kan byta mönsterskaften om jag vill utan att klippa ner grundvarpen.
Henning, grundaren är i himlen och kan inte ge mig någon ledsagning, men jag vet att hans änka lever som kanske har någon beskrivning kvar. Vävstolen är patenterad och mönster lär finnas på textilmuseet i Sollefteo så det finns hopp. Nu vill jag bara varpa en varp och dra på för att testa.
Mitt inre säger dock att jag ska ägna min tid till plugg istället tills tentan är gjord.
Godnatt alla kära önskar en lyckligt bloggmadam som nu har 2 herrar i huset.

3 kommentarer:

  1. Ja, du får hälsa ´n Henning från mig!

    Hit kommer Sigge Nilsson på söndag.

    Bara så du vet.

    SvaraRadera
  2. Åh, fantastiskt! Det kom en Henning farande från Skåne till mig i går kväll. Den har transporterats liggande och allt var trassel. Det var varp i den men mönstertrådarna hängde för sig själva så din teori stämmer nog. Men har du tips om instruktioner så vill jag gärna ha. Skicka till kicki snabelA frost.ws

    SvaraRadera
  3. I love the loom. Did you get it weaving? Would you be willing to sell the loom?

    Jag älskar vävstolen. Skulle du vara villig att sälja vävstolen?

    SvaraRadera