onsdag 9 juni 2010

En målardag!


Regnet har öst ner denna gråmulna dag och vad passar då bättre än en pysseldag inomhus. En snabbtur till stan på förmiddagen, där jag beställt skumgummi till mina dyner som jag ska göra i ordning till trädgårdmöblerna på ön och även en skumplastskiva till sofflocket till den soffa som är under bearbetning.
Huva, det kommer att kosta ca 1500:- totalt med tillskärning och fiberfill. Egentligen så är det billigare att köpa färdigt, men då får jag dom inte som jag vill.
Sedan ett besök hos snickaren, som skulle göra lite jobb åt mig. Han är helt otrolig, 84 år ung och snickrar till mig och många fler.
Efter hemkomst blev det målning på eftermiddagen, då makens wiskyskåp blev målat vitt, och får vara så så länge. Skåpet ska få sin slutliga plats i bastuns relaxdel. Mormorshyllan blev också vit och ska placeras i tvättrummets fönster i bastubyggnaden. Cafe gardinerna är färdigvävda men osydda. Tills sist så målade jag lillbyrån som är ett av mina roliga sommarprojekt. Den ska kanske ådringsmålas i en ljus grön färg, och få sin slutliga plats i sovrummet på ön. I den är det meningen att mina vävaterailer ska förvaras.
Nu återstår en veckas torktid innan nästa varv ska målas på, men så är det när man blandar färgen själv av linolja, balsamterpentin och färgpigment. Av erfarenhet så vet jag att slutresultatet brukar oftast bli bra, annars blir det ommålning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar