fredag 4 juni 2010

Lycka är att äga en pastamaskin!


Att äga en pastamaskin är en lycka för den kräsne och kreativa bloggmadamen. Med den så kan jag blanda vad jag vill i pastadegen som kruskakli, nässler, chilipeppar, rivna eller kokade morötter, rödbetor, mixad svamp eller som idag persilja. Idag är det förberedelse för städhelg ute i stugan på ön.
Lasagnen är färdig för att stoppas i ungnen i kväll, dom snabba tekakorna är bakade. Brockoligratängen till morgondagens lunch är nästan färdig för ugnen d.v.s vitsåsen är klar och bacon och lök är hackade för att läggas på brockolin. Grillköttet är marinerat (ytterlår av älg denna gång). Karl-Johansvampsåsen är nästan klar, en liten skvätt grädde fattas. Rabarberpajen är även den färdig att gräddas ute i stugan.
Nu återstår att packa allt som ska ut till stugan. Torrvaror och rusdrycker först, sedan färskvaror och till sist frysvarorna. Apropå frysvaror så är jag så lycklig att kunna plocka ut en del från våra 3 frysboxar i källaren. Under min tid som veckopendlande bloggmadam så blev det införskaffat mer kött från bonden här i byn, mer älgkött från skogarna här omkring, för att inte tala om brockolin jag skördaden hösten 2008.
Om jag är sanningsenlig så har jag noll koll på vad som finns i frysboxarna, och det stör mig, jag som älskar superordning . Det är inte så att jag krävar att alltid sitta i ett välstädat hem, utan jag vill veta var alla aterailer finns, ungefär som jag har placerat vävgarnerna, alla lin och Cottolingarner på övervåningen och alla bommullsgarner i skåpen i källaren.
Hur som helst så ska det bli underbart härligt att åka ut till stugan tillsammans med make, barn och barnbarn, och även om det skall städas och fejas i helgen så ska vi äta och dricka gott och ha trevligt tillsammans.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar