onsdag 18 augusti 2010

Ett vackert hemspunnet lingarn!


Det är så vackert och glänsande, det lingarn som någon har odlat, spunnit och sedan spolat upp på pappersspolar för att slå in i en väv. Jag funderar mycket på vem den person var och vilket ändamål personen hade med det vackra garnet.
Jag vet att det kommer från Tavelsjö där Marias mormor bodde. Marias mamma städade och ville bli av med garnet, och jag hade turen att få köpa garnet av dom. Bland lingarnshärvorna fanns dessa vackra lite ojämna lingarn på spolar, som nu blir inslag till bastuhandukarna som jag nu håller på att väva i mitt lilla veckopenlarkyffe.
Det går bra, då jag nu är inne på den fjärde handuken efter att vi drog på varpen på söndagseftermiddagen. Min tanke var att plocka ner den första handuken och tvätta för att se hur mycket den krymper, men struntar i det då dom får bli lite långa, för att viras runt våra alltför runda kroppar, som vi har i denna "tjocka släkt" När vi så småningom skall inviga vår nybyggda bastu i fjällparadiset.

1 kommentar:

  1. Det är då himla skönt att man kan skylla på generna .-) hälsar hon som har bakat så goda bullar. (Och ätit av dem.)

    SvaraRadera