tisdag 10 augusti 2010

Nu hänger den där!


Varpen till dom mellanstora bastuhandukarna är nu förskedad, skälbytet är gjort och nu hänger den där för att med makens hjälp dras på när vi återvänt från fjällparadiset på söndag. Den mindre handuksvarpen är varpad i kväll och det blev en blandning av oblekt och blekt cottolin i varpen.
Risk finns att trådarna är ojämn spänning på, och pådragningen kan bli besvärlig. Detta lär utvisas under helgen då denna varp skall dras på i fjällvävstolen. Jag håller tummarna att det ska gå bra och riktigt längtar tills jag kan börja väva.
Egentligen så tycker jag nog att handukar är det trevligaste att väva, och med brickvävda band till så brukar det bli ett bra resultat.

3 kommentarer:

  1. Att man som stickare kan ha flera arbeten på gång är jag mer än bekant med.

    Fast att ha vävstolar runt om i sina hem med olika vävar i, det är jag inte bekant med. Antagligen för att jag inte är bekant med några vävare.
    Skoj att få veta.

    Hur många vävstolar har du och vad är det för olikheter och specialiteter med dem och vad gör det för skillnad?

    Jag vet inte mer än att den stora som jag ärvde efter svärmor är ett sånt där tungt monster som man kan väva mattor på Inga kontramarscher eller annat "jox". En matta har jag också vävt på den, för sisådär 18 år sen.

    Nu har jag precis börjat spinna och det är dökul, men det blir väl skevt och vint och oanvändbart de här första kan jag tro. Men det gör inget. Man måste ju få lära sig saker och ullen är gratis.

    SvaraRadera
  2. Hej jag ska försöka summera det jag kommer ihåg. Hemma i huset har jag tre stycken på övervåningen. Det är en damastvävstol, en glimåkra aktiv som jag har en varp med handuksväv som jag håller på att solva, samt en liten glimåkra som jag har en ripsväv i som jag nåste skeda om. Nere i källaren har jag 3 stycken, en med en överkastväv i, en liten glimåkra som jag har en handuksväv i samt en öxabäck som jag har ripsmattor i. Här i fjällparadiset har jag en liten glimåkra som vi nyss har dragit på en handuksväv i sålldräll, en nästan likadan ska dras på, på söndag i min lilla hopfällbara bergåvävstol som jag har i mitt veckopendlarkyffe. I sommarstugan har jag en liten vävstol som jag väver handdukar i. I en vävstuga i närheten där jag bor har jag en liten glimåkra som mina vävkompisar väver kuddar i östgötadräll på 8 skaft. jag har dessutom en undanställd glimåkra i ett varmgarage som inte får plats någonstans. Jag har tre bandvävstolar, varav en är igång där jag väver brickband till hankar till handukarna. Det som skiljer vävstolarna åt är storleken och det gemensamma är att alla ska vara utrustade med kontramarsch och helst med belysning. Jag väver bara mattor på den stora glimåkran och öxabäckvävstolen så mattorna måste slås ihop ordentligt.

    Det viktigaste av allt är att jag har en underbar make som står ut med mina intressen och hjälper till med pådragning av varparna. Apropå spinning så tycker jag att det är jättekul, jag har haft angorakaniner för ullens skull, men har även odlat lin och det är det som jag nu vill prova på. Tiden räcker tyvärr inte till men efter årskiftet tar mitt vikariat slut och då väntar ett paradis av vävning och spinning.

    SvaraRadera
  3. Shit pommes frites! Det är ju hur många vävstolar som helst! Elva som inte är bandvävstolar.

    Det där med att odla lin tycker jag också verkar vara intressant. Men det får ju bli nåt annat år.

    Jag hörde en gång på radion en berätta om ett möte med en dam. Damen lade på en vacker linneduk till fikat och hon på radion frågade artigt om hon vävt den själv. Och fick svaret: jag har odlat den.

    Den repliken har satt sig djupt hos mig.

    SvaraRadera