fredag 3 december 2010

Dag 3. Mina föräldrar!

Utan att skryta så vill jag säga att jag är född under en lycklig stjärna som hade 2 superbra föräldrar som jag fått så mycket från.
Dom träffades under en midsommarhelg 1949 då dom som unga cyklade de 4 milen till Borkan för att sedan gå de 2, 5 milen till Fatmomakke för att fira midsommar. Tycke uppstod och dom levde i 30 år tillsammans, tills min far gick bort 1980 endast 54 år gammal. Vår mamma gick bort 1999 då hon var 68 år, och hade då varit änka i 19 år.

Min far var naturintresserad och tog ofta med oss barn både på fisketurer och bärplockningsturer. Båda mina föräldrar hade en kreativ ådra och gillade att skapa. Dom tycket om att läsa och jag tänker med fasa på den stringhylla som hängde på väggen ovanför deras dubbelsäng fullbelamrad med litteratur. Hade den hyllan rasat så hade jag antagligen blivit föräldralös bra många år tidigare.

Det var roligt att vara barn i mitt föräldrahem där det fanns djur och kreativa material att skapa ur. Jag har fortfarande kvar en kniv som jag gjorde som 11-åring i min fars snickarverkstad.

Jag är så tacksam över det arv jag fått från mina föräldrar som natur, kreativitet och lusten att studera. Jag har ofta funderat på hur det skulle ha varit om dom fått leva längre och uppleva hur bra vi barn fått det här i livet.
Jag tror nog att dom ser oss barn från sin himmel, och jag känner djup tacksamhet att just ni Joakim och Gunvor blev mina godhjärtade och underbara föräldrar.

1 kommentar:

  1. Ja, du Barbro .., och jag känner en sådan tacksamhet att ha fått förmånen att ha såna fina mostrar och morbröder, för att inte tala om kusinerna!

    Jag känner ofta ett sånt släktskap med den sidan av släkten och jag minns hur innerligt älskade syskonen sina.

    SvaraRadera