onsdag 24 augusti 2011

Svarta vinbär!

Vad vi gör med våra svarta vinbär.Jo min yngre syster sätter vin på sina svarta vinbär. Min äldre syster gör svartbinbärsjouce genom att mala /mixa bären och häller sedan kokande vatten på och låter det stå och dra något dygn innan hon tillsätter socker och fryser in joucen. Jag själv fryser in bären som dom är och tar vid tillfälle fram dom och kör genom passertillsatsen på assistenten, sockrar och fryser in, för att sedan i tinat tillstånd blandas med vatten efter smak.

Jag plockade en del igår tills mörkret föll och min syster med sambo kom. Vi parttade lite och hade trevligt tillsammans, och jag min kvällströtta bloggmadam var vaken ända till klocka 01:00 i detta trevliga sällskap. I morse så startade vi dagen med att plocka svarta vinbär från grannens buskar (med lov), Sedan lunch och en svamptur i skogen ovanför. Skörden blev rynkad tofsskivling, smörsopp, karl-johansvamp, sandsopp, citrongul slemskivling och gula kantareller som förädlats till en stuvning som ska frysas in.

11 liter svarta vinbär har jag lyckats pressa in i olika frysar och hur jag ska få plats med svampstuvningen blir ett nytt problem.

Hur som helst så är jag jättenöjd och lättad över att vinbären är plockade och tillvaratagna. Det har varit trevligt att ha haft min syster på besök och vi har gjort en givande svamp-promenad i ett underbart fint väder.

I morgon stundar en ny arbetsdag och jag ser slutet på mitt jobb då jag bara har anställningsbevis augusti ut. Det känns tråkigt för jag skulle gärna fortsätta jobba då jag känner att jag kan göra en del förbättringar hos vissa grupper. Jag får inom en snar framtid veta hur den närmaster tiden ser ut för min arbetsmarknadsinsats.

Jag ska erkänna att jag inte är särskilt glad över en eventuell  kommande arbetslöshet, även om jag i så fall kommer att fylla min tid med allehanda roliga aktiviteter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar