torsdag 8 september 2011

Kristallkronan!

Vi har landat i fjällparadiset efter 37 mil med Volvon och släpvagn, fått fyr på elden i vedspisen och värmen stiger så sakta.

Som vanligt när vi är här tar vi en liten nattfösare ute i den ännu inte färdigbyggda bastun. Jag tittar upp på kristall kronan uppe i taket, som jag köpte på tradera och som skall sänkas när möblerna kommer dit. Och då tänker jag på dess ursprung och väg.

Den kommer från ett hem i Stockholms innerstad, köpt av en antikhandlare i Trelleborg, köpt av mig på tradera, kom  i stor låda med bussgods och sedan fraktats i Volvon till en bastus relaxrum i södra Lapplandsfjällen.

Då funderar jag vad de ursprungliga ägarna tänker om sin kristallkronans slutliga öde om dom ser oss från sin himmel.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar