torsdag 15 september 2011

På tork!

Äntligen är dagens svampskörd rensad, förvälld och på tork. Jag älskar att gå i skogen och många frågar vad jag gör med all svamp jag plockar, Jo dom gula förväller jag och fryser in som ska förgylla det närmaste årets middagar som soppa, sås, stuvning och i grytor. Trattisarna torkar jag och lägger i papperspåsar eller papperslådor på ett torrt svalt ställe. Av dom gör jag ibland svampmjöl som jag har i min hemlagade pasta, eller smular ner i såser och soppor.

Jag är lycklig ägare av ett hembyggt torkskåp som är igång under höstarna. Det har en fläkt men ingen värme som min systers lilla evermat har. I morgon kommer dotter rattande från Umeå och med sig har hon just en liten evermat som jag ska visa maken och se om det går att sätta värme på torkskåpet.



Jag minns en höst för ca 10 årsedan, då vi plockade jättemycket svamp . Då var torkskåpet i gång i 4 månader, då det fylldes på kontinuerligt. Det året plockade vi de sista trattisarna den tredje advent.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar