tisdag 20 september 2011

Svamphamstringen fortsätter!

Idag har det varit vävning i Vik på förmiddagen och brädmålning på eftermiddagen. Jag hade bestämt att detta skulle bli en svamplockningsfri dag då jag hade annat att göra. När jag skulle hämta posten efter målningen så råkade jag titta neråt på ängen och vad ser jag? Jo massor av scharlakansröda vaxskivlingar. Det var bara att hämta svampkorgen och på 10 minuter hade jag fyllt den.

Nu är svampen rensad och ligger på tork och jag tror att den blir bra torkad och mixad i pastadegen. Den svampasta jag gjort tidigare av trattisar har blivit grå till färgen men förhoppningsvis så kommer den röda vackra färgen fram med dagens svampskörd. Det finns mycket mer, men jag får se hur torkningen av svampen går innar jag plockar mera. Nära har jag till ängen dit det är ca 40-50 meter så det finns chans till mera plockning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar