fredag 25 november 2011

Köp, köp, köp....................

Jag sitter här och läser dagstidningen och får en besk smak i munnen när jag ser alla dessa annonser som försöker få folk att köpa deras kommersiella utbud. Det är avlöningsdag för många och då annonseras det om långlördag på stan.
Jag kan inte rå för det men jag tycker att julen har blivit ett kommersiellt jippo, där den rätta meningen med julen glömts bort. Jag slår nästan vad om att julhandeln kommer att slå nya rekord, trots höjda arbetslöshetsiffor och ekonomisk kris runt om i världen.
Jag vill ha en lugn enkel jul med lite skinka, sill och trevligt sällskap. Jag vill inte ha någon mat som åker ut och in ur kylskåpet flera dagar i rad och jag tänker inte medverka i kvinnornas vasalopp inför jul då det ska bakas, kokas karameller och dylikt. Nej jag vill ha en jul där jag inte lägger lägger på mig ett hekto på min överviktiga  kropp, och vill inte ha några pralin askar då jag har så dålig karaktär.

Nej en lugn jul med julmusik och lite julblommor och då är jag alldeles nöjd.

5 kommentarer:

  1. Jag tänker i alla fall delta i kvinnornas vasalopp och baka pepparkakor! Så det så!

    SvaraRadera
  2. Bara man får gå på julspelet på förmiddagen, se på Karl-Bertil på eftermiddagen, få besök av tomten (och se hur hunden svassar runt honom som ett fyraårigt barn i väntan på SINA julklappar) och sen gå på midnattsmässan sent på kvällen så räcker väl det?

    Njae, nog vill jag ha julig mat också.
    Och städat ...

    Men härja runt för att uppnå allt detta de närmaste veckorna? Njet. Det räcker med att härja för att hinna sjunga och för att gå kursen.

    Jag började tidigt i höst med att frysa in resterande köttbullar varje gång jag gjort köttbullar. Snart har jag en låda full.

    Fast städningen får nog ändå ske på slutet. Men då!

    SvaraRadera
  3. Självklart så tycker inte som mig, då jag vet att många älskar julen. Jag för min del älskar påsken i fjällen och midsommar ute på ön. I det här huset ska det städas en del, ljusstakar och stjärnor ska sättas upp, Julstjärnorna är inköpta och ska ersätta pelargenierna i köksfönstret. Sedan ska jag leva som vanligt med plugg, vävning och annat. Det blir inget vasalopp till julafton, för julen ska vi fira i fjällstugan och då blir det spännande att inviga bastun för första gången. Det där med köttbullarna var en bra ide.

    SvaraRadera
  4. Och själv arbetar jag julafton, juldagen och annandagen. Om ingen ändring sker med schemat ,-)
    Pepparkakor och lussekatter ska bakas, knäck kokas och trillingnötter göras, men det är ju bara roligt! Jag känner ingen stress.

    SvaraRadera