söndag 25 mars 2012

Jag vill, jag vill...........

Jag har i många år önskat mig en elektrisk spinnrock, men anser mig inte ha råd med en som kostar 5700:- från Gudruns ullbod. Men då jag är lagvigd med en elektroniknisse så kanske det fixar dig ändå, med en låda, motor och den här jumbovingen som jag införskaffade för några år sedan.
Jag har egenodlat lin som jag rötade i traktorskopan och som skulle bli kul att göra något av. Det  finns så mycket roligt att göra, och problemet är bara att tiden inte vill räcka till

3 kommentarer:

  1. Så sant, så sant- det där med tiden.
    Jag har en vanlig gammal spinnrock, som jag vill lära mig mer på.Men...allt är prioriteringar och ....Tiden.
    Jag ville ha en elektrisk spolmaskin, maken gjorde en.....efter ganska lång tids väntan...av en borrmaskin. Funkar bra ;)
    Munkabältet i förra inlägget måste de absolut bli glada för.Mycket fin.
    Hälsningar Monika

    SvaraRadera
  2. Jag är inte så hemmastadd i linspinnandets mysterier, men jag har förstått det som att det på gamla rockar var tunna spindlar med täta små krokar, till skillnad mot de mer rejäla ullspindlarna med stora krokar.

    Huruvida formen gör någon skillnad vet jag inte, men den borde ju göra det, annars kunde ju de ha haft likadana.

    SvaraRadera
  3. Tjena Jumbovingen är större, vilket innebär att man kan spinna längre för att fylla den större spolen med garn. Jag har en vävstol som jag spunnit mest kaningarn på och problemet var att spolen så fort blev fylld och detta kan elimineras med en större spole och då behövs även en större vinge som tex en jumbovinge som jag köpt från Gudruns Ullbod. Lathet kan det kallas då jag slipper byta spole så ofta.

    SvaraRadera