torsdag 31 maj 2012

Kärt besök!

Snart kommer han min så kära exsvåger som jag har så fina minnen av. Det är han som blev änkeman när hans hustru gick bort i april i år, det är han som jag brukar fira somrarna med ute på ön när barnen var små. Det var svågern, jag och alla barnen som var där. Vi la ut nätet mest varje kväll och barnen tyckte att dom fick äta strömming till frukost, lunch och middag. Han var nattätare och jag var morgontrött på den tiden, och jag minns när jag vaknade av att det sprakade och brann i kaminen och en ljuvlig kaffedoft spred sig upp på loftat där jag och mina barn hade sina sängplatser. Det var en härlig tid i livet, även om äktenskapet knakade i fogarna.
Svågern var fantastisk, som när det blev för livat mellan barnen så tog han pojkarna med sig på fisketur och flickorna stannade hos mig och satt ofta lugna och kammade sina ponnyhästar (My little Ponny). Jag minns när dom sent en kväll kom tillbaka från en fisketur, då två lyckliga grabbar kom vandrande uppför stigen med varsin stor gädda. Det var mörkt och Jag såg bara de vita tänderna, lysande ögonvitor och självlysande flytvästar. Båda våra söner är adopterade och mörkhyade vilket gjorde att jag bara såg det förutnämnda.
Idag kommer han och det ska bli jättetrevligt och jag bakar snabba thekakor dagen till ära. Chili con carnen är ledan levererad till dottern i grannbyn.
Jag hoppas han stannar länge, och att han följer med oss ut på ön på tisdagkväll  nästa vecka, där han tillbringat så många somrar med mig och alla barnen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar