söndag 17 juni 2012

Sista väven i vävstugan.............

Nu är det slutvävt i det rum som jag haft som vävstuga de senaste 15 åren. Idag ska  vävstolarna och varpan förpassas till ladugården tills min framtida vävstuga blir färdig. Golvet i rummet som ligger i källaren skall bilas upp då hustets alla stammar skall bytas.
Efter detta ska rummet bli klädvårdrum, och det kommer att bli jättebra då tvättstugan ligger i rummet intill.
Jag säger tack och farväl till vävstugan som gett så många härliga stunder. Det blev överkasten i korgflätningsväv som blev den sista väven i min stora glimåkra som jag köpte för mer än 30 år sedan. Många kvällar när jag suttit där och vävt och maken kommit ner med en kopp kaffe. På helgerna kunde det bli ett glas vitt vin istället.
Det är med lite sorg jag packar ihop vävstolarna, men livet förändras och jag fasar för den dag då jag inte orkar väva längre, men nu skall jag solva den svarta väven i min glimåkra 513 som ska bli glesrutgardiner till bastubyggnadens relaxrum i fjällparadiset.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar