onsdag 19 september 2012

Scharlakansröd vaxskivling......................

Pling i telefonen, och grannen ringer och frågar om jag vill ha en kopp kaffe. Jag tvekade lite då jag vill väva ut varpen i köksvävstolen, men kände att jag borde nog slita mig från vävningen en stund. En trevlig pratstund med kaffe och dopp. Efter kaffet så frågade jag om hon varit ner på ängen här nedanför och kontrollerat om dom röda svamparna kommit än. Det hade hon inte så vi tog en liten promenad dit.
Det fanns några, även om dom var få, men om en vecka, så kommer vi säkert att hitta flera. Nu ska jag gå upp till min kryddring och hämta några egyptiska luftlökar som jag ska steka med svampen som får förgylla vår middag. Gott gott....................

2 kommentarer:

  1. Med det namnet var jag helt säker på att du skulle ha den till att färga med.

    SvaraRadera
  2. Den är för god att äta och ganska sällsynt då den växer på ogödslade ängar, och då vill jag inte använda den för att färga med, och det blir en god gul sås eller stuvning.

    Ha en fortsatt bra dag

    SvaraRadera