söndag 23 december 2012

Dan före doppare .....

Idag så stiger värmen eller rättare sagt så minskas kylan.-32 i morse och -27 nu. Maken kämpar på att få igång traktorn för att skotta  och hämta släpvagnen som står uppe hos våra grannar. När vi kom så var vägen inte plogad och vi lyckades med nöd och näppe ta oss till stugan på lördagsnatten. Mitt nya gåband ligger på vagnen så några promenader har det inte blivit och jag lider av abstinens då jag inte kan promenera och få igång kroppen på morgonen. Janssons frestelse är i ugnen och på spisen kokar skinkan. kosmolin som är en indisk rätt (rivna morötterc, chili, svarta senapsfrön, lite socker och citronsaft)  är färdig.
Herr Olsson är på väg upp och då får han handla det som fattas Då vi själva inte kan åka ner till affären i grannbyn. Jag försöker göra pasta utan durumvete och vi får se hur det går. Det ska bli canneloni till middag som motsats till all julmat som vi ska pressa i oss de närmaste dagarna. I väntan på Ingefära så planerar jag att göra brockoli taimahal och stekt curryblomkål då jag vill ha mycket grönsaker på julbordet.

Jag väntar fortfarande på att julstämningen skall infinna sig trots ljusstakar och julblommor.
När jag ser ut från vårt  köksfönster så ser jag att sjön är igenfrusen, och kommer då att tänka på en jul för några år sedan då det regnade och jag hade jultulpanerna ute på altanan under natten och förundras hur mycket det kan skilja sig i väder år från år.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar