torsdag 24 januari 2013

I min Öxabäck 513....

Nu är den igång, gardinväven i min Öxabäck 513 där det ska bli svarta gallergardiner till bastubyggnadens relaxdel i fjällparadiset.
Meningen var att jag skulle väva svarta glesrandsgardiner, där jag skulle ha några svarta kablar  i varpen och där maken sedan skulle montera lysdioder på. När vi började räkna på kabeln och insåg att den skulle kosta ca 10 000:- så ändrade vi oss. Eventuell så kommer det att bli lysfiber i glesrutorna istället som blir betydligt billigare.

Jag har stor lust att sitta i vävstolen, men samvetet säger att jag ska städa och laga mat istället, men kanske ikväll, om jag hunnit med det jag förutsatt mig så kanske det blir en stund i vävstolen.

3 kommentarer:

  1. Det låter intressant, lysande gardiner!
    Då är jag nyfiken hur det blir.
    Men vad betyder nummret 513 i sammanhang med Öxabäck-vävstolen?

    SvaraRadera
  2. Hej antagligen så numrerade de vävstolar som tillverkades tidigare och därför är min som är rätt gammal tillverkad som nummer 513 i tillverkningen. Jag har två nyare öxabäcksvävstolar och inte är numrerade, och antagligen så blev tillverkningen så stor att numreringen upphörde.

    MVH Barbro

    SvaraRadera
  3. Tack för svaret! 513 är inget stort tal, och Öxabäck är även i Tyskland känd för sina fina genomtänkta vävstolar, då har du ju en riktigt antikvitet ;-)

    Trevlig helg!
    maliz

    SvaraRadera