torsdag 3 januari 2013

Svår beslutsvånda.......

Vi kom hem igår efter intensiva dagar i fjällstugan där vi som vanligt i denna släkt försöker göda ihjäl varandra. Jag är glad över mina båda gåband som kanske gör att jag förbränner en del av julmaten.  Det kändes skönt att plocka bort alla julsaker i fjällstugan och jag ser fram mot ljuset som kommer alltmer både här och i fjällparadiset.

Jag har gått här hemma och plockar och småstädar och idag har jag klättrat för att se vilka ullgarner jag har i korgarna ovanför garnhyllan på övervåningen. Planer är att väva tyg till rottingmöblerna i blårandigt elller blårutigt, men då jag har lite blått ullgarn så är jag osäker på om det räcker till de fyra dynornas bak och framsida. Likaväl så har jag inte så mycket blått lingarn heller som jag tror behövs.

Kanske så borde jag väva i begie som jag har gott om och som jag kan blanda med naturfärgat lingarn som jag har massor av. När jag tittar på bilderna på en av handdukarna jag vävde till de förkläden som jag gav bort i julklapp blir jag fundersam om hur jag ska göra.
Jag har tänkt mig randigt, men kanske det vore fint med rutigt i vitt och begie på den svart och vitrandiga varpen. Väver jag en neutral färg på dynorna så är jag inte beroende av någon speciell färg på de ripsmattor jag tänkte väva till det planerade uterummet. Vita gardiner i fantasibinding ska det bli till rummet och då blir jag nyfiken att väva en liten bit randigt och rutigt i begie och vitt.

2 kommentarer:

  1. Hej
    Kikade runt lite och fann din blogg. Funderar också på att väva ett möbeltyg till mina rottingmöbler till uterummet.Jag vill ha ett material som är tåligt och som solen inte kommer att bleka. Vad har du valt för material? Om du är intresserad så vore det roligt att få svar. Kommer att kolla in på din blogg i fortsättningen också.
    Hälsningar Gunvor

    SvaraRadera
  2. Hej jag har bomull i varpen och slår in tunt ullgarn tillsammans med en tråd lin. Jag har vävt möbeltyg tidigare och använt samma material som nu, och det blir ett härligt hållbart tyg.
    Mvh Barbro

    SvaraRadera