torsdag 7 mars 2013

Inför helgen......

Idag har jag en matlagningsdag för att förbereda maten inför den kommande helgen. Yngste sonen med flickvän åker med oss upp och sonen har önskat att jag ska göra kosmoli (indiska morötter), och så blir det, och dom är klara och ska bara kallna innan jag packeterar morotsröran.
Det ska bli härligt att komma upp till stugan där det bara blir bättre ju längre fram vintern går.
Jag håller på att göra tacopaj till middag i morgonkväll, och det ska bli malysiska kycklingspett med jordnötssås till på lördag när dottern med familj och vänner kommer skotrande till oss. Vårrullarna har jag i frysen sedan min födelsedagsfest förra månaden. Jag vet inte om min systerdotter med familj kommer, men hoppas och då måste det finnas mycket mat att bjuda på. Alla gillar våvrullar, så det brukar bli populärt, och faktisk så tycker jag det är roligt att laga mat till hela min stora härliga släkt.

Den här gången är sonens flickvän från Blekinge med och då vill jag bjuda på något extra, och då är det lika bra att hon vänjer sig med matvraken i vår släkt som gör allt för att göda ihjäl varandra.

5 kommentarer:

  1. ,-))

    Ja, här känner jag igen generna!

    SvaraRadera
  2. Kan du inte ge oss receptet på dom här indiska morötterna?

    SvaraRadera
  3. O ja. Riv morötter fint. hacka chilin i småbitar, fräs svarta senapsfrön i olja( ha lock på då fröna beter sig som popcorn) häll i den hackade chilin, därefter morötterna, strö sedan i ca 2 msk strösocker och lite citronsaft i grytan. Rör om några minuter. låt svalna, ät och njut. Gott, gott.....

    Kram från kusinen

    SvaraRadera
  4. Men äter du det till nånting annat, eller bara som det är ...?

    SvaraRadera
  5. Hej morötterna finns alltid på vårt buffebord och kan ätas både till kött fisk och grönsaker eller läggas på mackor. jag har gjort varma mackor med kosmoli, skinka och ost som blev uppskattat. Det har ochså hänt att jag blandat i kosmoli i degen, är jag bakat matbröd.

    Ha en trevlig helg
    Kram från kusinen

    SvaraRadera