måndag 18 november 2013

Att klippa upp det egenhändigt vävda...............

Det känns lite knepigt att klippa upp det påslakan som jag själv vävt för några år sedan.
Jag fick en vävstol med varp av min syster som vi sågade sönder och lade garnbommen i en vagga nedanför garnbommen på min stora Glimåkra och flyttade över skaft till den stora som jag hade i källaren. Jag minns att min syster sa att det satt två olika varpflätor på garnbommen och att en av flätorna hade mycket svagare garn en den andra. Och kanske är det det som gjort att påslakanet nötts ut på vissa ställen. Men påslakanet ska få bli inslag till de mattor som jag varpat och som heter Kransmatta från tiden som jag tidigare visat på på bloggen. Jag väntar bara att min Öxabäck nr 513 som finns i källaren ska bli ledig då den har 8 skaft och trampor som krävs till väven.

Jag har idag varit till det här kreativa stället http://www.johannasgammaltochnytt.se/ och pratat gamla möbler som målats och fått jättemycket målarinsperation. Och visst skulle det bli fint med en blå matta till de Östervålastolar som jag har som roligt målarprojekt den kommande vintern. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar