torsdag 28 augusti 2014

Nyfiken i en strut.............

Jo nyfiken är jag alltid, och då jag igår fick en låda med garn av olika sorter så måste jag kontrollera om den varpfläta som låg i lådan går att använda eller göra stränggarn av. Av erfarenhet så har jag gjort stränggarn av varpflätor som är pådragna i vävstolen med gott resultat. Därför så kommer varpflätan att dras på i någon vävstol och går inga trådar av så väver jag något, och går trådar av så blir det stränggarn.
Nu när jag förskedat så vet jag att varpflätan består av 986 trådar, är ca 20 meter lång, Varpen är i bomull, antagligen 30/2 eller 24/2.  I en sked på 80/10 med 1 tråd i solv och 2 i rör så blir väven ca 62 cm bred, och är därför för smal att väva lakanslärft på. Gardinen med glesränder skulle bli fint i lilla höststugan, eller möbeltyg i kypert till Östervålastolarna som står på logen skulle inte heller vara fel.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar