tisdag 13 september 2016

Färdigvävda och färdigsydda..................................

Nu är dom färdigvävda och färdigsydda, kökshanddukarna som blev 15 stycken till antal. Handdukarna ska få sin slutliga plats i stugan på ön och i storbåten. Jag är lite stolt som ritat vävnotan i vävprogrammet WeavePoint. Jag ska inte mangla dom förrän vi öppnar stugan för nästa säsong då vi planerat att vintra in stugan inom en snar framtid. Storbåten står står på land och kommer inte att sjösättas förrän nästa år, så handdukarna får stanna i stugan tills vidare. Men jag är nöjd och planerar att väva likadana till lilla stugan vid Skulesjön, som vi kommer att vara i så länge det går att köra dit. De planerade handdukarna ska då vävas i vitt och lila.
Hankarna, pussande fiskar har jag vävt med brickor som jag tycker passar bra till handdukar som ibland blir blöta. Till handdukarna har jag använt bomull i varp och slagit in ett vackert hemspunnet lingarn. Mönstret kräver 8 skaft och trampor och Hankarna är i bomull, både i varp och inslag.
Vävningen gick som en dans, så snart ska nya handdukar och brickband varpas.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar